Anton Becker

Politiskt korrekt?

Publicerad 2014-04-09 11:25:00 i Allmänt,

Jag har de senaste två åren börjat intresserat mig mycket för viktiga samhällsfrågor och politik. Jag gör fler aktiva "egna" val helt enkelt. Det har bara kommit naturligt för mig och jag har tagit reda på mycket själv, helt enkelt pga ökat intresse. Detta verkar verkar vara något som sticker i vissas ögon, när vanliga människor ska tycka och tänka om viktiga saker. Någon sa - "Spyr inte du på att vara så politiskt korrekt hela tiden? Slappna av!".
 
Jag är inte politiskt korrekt. Jag tror inte att någon människa är det hela tiden och det är inte något man behöver vara enligt mig. Jag tycker att man ska göra det som känns rätt för en själv, även om jag önskar att fler intresserade sig för viktigare saker som omväxling. När jag exempelvis delar en video som förklarar ekologisk mat, för att jag tycker det är viktigt att människor väljer eko, så innebär inte det att hela min kyl består av enbart ekologiska produkter. Jag är student och behöver spara in så mycket det går, som så många andra, men jag väljer ändå eko så ofta jag kan. Exempelvis kan man börja med att byta ut frukt, kaffe, mjölk (kött om man äter det) saker man äter och använder mycket av helt enkelt. Jag menar inte att man ska byta ut precis allting, även om det vore ultimat.
 
Det här med feminism är en annan sak jag kan ta upp. En feminist behöver inte innebära en arg kvinna som skäller på alla män och inte rakar muffen eller armhålorna. Det är en såndär gammal tråkig bild som människor fortfarande har (inte så konstigt när inflytelserika människor som Blondibella spär på dessa ideér i sina bloggar). När jag säger att jag är feminist, menar jag att: Jag är för att alla ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Det ska inte spela någon roll om du är kille/tjej, könet avgör inte vem du är som person. Kvinnor har alltid i historien varit underordnade av män och det lever fortfarande kvar, vad än vissa motståndare säger. Detta kan jag som man se och tycka är fel, helt naturligt? Det här kan jag snacka mer om i ett eget inlägg någon gång..
 
Och ja jag hinner med att vara vegetarian och miljöpartist också. Haha! Jag gick med i Miljöpartiet för ca ett år sedan, då jag kände att det var helt rätt för mig. Jag började fundera på det redan i gymnasiet när en representant från Miljöpartiet besökte skolan och berättade om deras politik. Jag lade senare till denna personen på Facebook för att prata mer om det och för att kunna ställa frågor, kollade deras hemsida och beställde hem häften med information. Nu är jag inte så aktiv idag, för det hinner jag inte, men att vara med känns ändå bra och att jag vet vad jag ska rösta på i valet och varför. Det är superviktigt!
 
Vegetarian har jag varit i 1,5 år nu tror jag. Det här är inte heller något som bara kom över mig under en dag. Jag ville bli vegetarian när jag var liten, men mamma tyckte att det var bättre att jag väntade tills jag blev äldre och kunde laga maten själv. Jag förstår henne. Det blir lite omständigt då ingen annan i familjen är vegetarian/vegan. Här är jag heller inte hardcore. Jag äter fortfarande fisk, skaldjur och mjölkprodukter. Jag har även lyckats få med mig Magne, så ingen av oss äter kött eller fågel längre, skönt. Fisk får vi se när och om jag ger upp, då jag i dagsläget inte känner för det helt enkelt. Själviskt kan man tycka, men jag är som sagt inte politiskt korrekt och gör mina egna val, baserat på mina intressen och mina värderingar. Jag vågar påstå att jag kan stå emot vad andra säger och tycker väldigt mycket. Så har det alltid varit.
 
Även om jag bryr mig om dessa saker och anser dem som viktiga, så innebär ju inte det att jag blivit tråkig. Dah! Jag är inte en sådan person som analyserar precis allting och ska börja tjafsa och diskutera om helt random saker som att "varför pratar de bara om killar i Sex and the city?" eller "guuuuud är den där tröjan köpt på h&m? du vet väll att de använder sig av barnarbete?". Hela samhället är fucked up kan jag tycka och en endaste liten människa kan inte engagera sig i precis allting. Det är inte meningen. Jag kommer nog alltid vara lite dubbel, om ni förstår vad jag menar.
 
Nu måste jag springa ner till tvättstugan. Hörs! :)
 

Kommentarer

Postat av: Bra

Publicerad 2014-04-09 12:33:48

Galet bra skrivet måste jag säga. Håller med till fullo :D är inte miljöpartist dårå, men känner igen mig i det där att vissa tycker att man nästan inte ska tycka så mycket.

Postat av: Charlotte

Publicerad 2014-04-09 12:53:57

Sen kan jag tycka att det är synd att "PK" har blivit ett sånt negativt laddat ord. Det är väl bra att vara politiskt korrekt egentligen? Sålänge man inte tvingar sin åsikt på andra människor så kan man väl få sträva efter att vara PK, tycker jag. Jag har sen tonåren bett om ursäkt för att jag är så PK, "ja, förlåt för att jag är en moralkärring i många avseenden". Jag är heligt trött på det. Be inte om ursäkt för din eld. Den är där för att förändra saker till det bättre. Varenda liten handling eller åsikt som blir uttryckt gör skillnad! Heja dig, Anton!

Svar: Vilken bra poäng du hade där! :) Det tar jag till mig.
Anton Becker

Postat av: Feministfitta

Publicerad 2014-04-09 12:59:37

Håller med kommentaren innan. Heja dig och alla som vill förändra och bryr sig! Du ska inte behöva be om ursäkt för att du tycker "för mycket" det är de som inte tycker alls som ska börja ändra sig och bry sig istället. Jävligt bra att du tar upp det och att du är ärlig och öppen med vart du står. Det är sådant som gör att människor börjar snacka.

Postat av: johan

Publicerad 2014-04-09 13:19:22

Satt och nickade igenom hela inlägget, håller med till fullo! Jag har också senaste 1-2 åren fått upp ögonen om dessa ämnen, tror det har med att göra att en vuxit upp och insett vad som är viktigt. Jag har länge tänkt på att bli veg men eftersom jag bor hemma hos föräldrarna än så funkar inte det något vidare, men jag väljer bort kött i största möjliga mån och bli helt veg när jag flyttat hemifrån!
U GO!

Svar: Skitbra! Det är mycket lättare att vara veg när man flyttat som du säger, det har jag märkt. Skönt att kunna handla precis det man själv vill ha och planera måltiderna åt sig själv. Heja dig också! :)
Anton Becker

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-04-09 21:09:19

Delar detta :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-04-11 14:30:48

Grymt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Anton Becker har varit flitig i sociala medier sedan 2008. Med en bakgrund som toppbloggare på Finest (Sveriges största nöjesportal) och med nära 2000 följare på Instagram, vet Anton hur man underhåller och vad som krävs i bloggvärlden. Denna blogg präglas av debattinlägg, personliga funderingar och vardagsglimtar. Vill du annonsera på bloggen? Kontakta: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Annonser



Annonser från BloggPartner




  • via RSS

  • Vardagsbetraktelser bloggar